Usein kysytyt kysymykset
Tältä sivulta löydät vastauksen meltä eniten kysyttyihin kysymyksiin. Olethan meihin yhteydessä, mikäli jonkin asia askarruttaa sinua ja haluaisit tietää lisää. Asiakaspalvelumme palvelee sinua aina suomeksi.
Matkustusasiakirjat
Suomen kansalainen tarvitsee Euroopassa matkustaessaan matkustusasiakirjaksi passin tai henkilökortin. Myös lapsella tulee olla oma passi. Muiden maiden kansalaisten viisumin tarve tulee tarkistaa kohdemaan suurlähetystöstä. Mikäli matkakohteessa on voimassa poikkeuksellisia sääntöjä matkustusasiakirjoihin liittyen, kerrotaan niistä erikseen matkavarauksen yhteydessä. Huomaathan kuitenkin, että käytäntöihin voi joskus tulla muutoksia nopeallakin aikataululla. OnActive suosittelee, että passi on määräysten muutosten varalta voimassa Eurooppaan ja lähialueille suuntautuvilla matkoilla 3 kuukautta ja Euroopan ulkopuolelle suuntautuvilla matkoilla 6 kuukautta matkan jälkeen.
Yhden hengen huone vai jaettu kahden hengen huone?
Yhden hengen huone
Suurimmassa osassa hotelleja ei enää nykyään ole erillisiä pienempiä yhden hengen huoneita vaan voit varata kahden hengen huoneen yhdelle. Tästä syystä hotelli veloittaa tyhjäksi jäävästä vuoteesta lisämaksun. Kun varaat oman huoneen, siihen ei tule ketään kanssasi.
Jaettu kahden hengen huone
Voit jakaa kahden hengen huoneen ystäväsi, puolisosi tai tuttusi kanssa. Voit tehdä varauksen normaalisti netin kautta, jos haluatte laskun ja matkan tiedot yhteen osoitteeseen. Mikäli haluat jakaa huoneen, mutta tarvitsette omat laskut, niin voit olla yhteydessä toimistoomme info@onactive.fi tai puhelimitse 0300 870 525. Teemme tätä kautta teille omat varaukset ilman, että järjestelmä automaattisesti lisää yhden hengen huonelisää mukaan.
Nais- ja miespaikka
Mikäli sinulla ei ole omaa huonekaveria mutta voisit jakaa huoneen toisen lähtijän kanssa, niin voit ilmoittautua nais- tai miespaikalle. Tällöin yhdistämme sinut samaan huoneeseen toisen naisen tai miehen kanssa, joka on ilmoittautunut jonoon. Mikäli molemmat lähtijät suostuvat, niin voimme jakaa yhteystietonne toisillenne jo ennen matkaa, jolloin voitte halutessanne olla yhteydessä. Emme yhdistä tuntemattomia naisia ja miehiä huoneisiin vaan nais- ja miespaikat ovat aina saman sukupuolen kanssa. Huomioithan kuitenkin, että mikäli matkalle ei ilmoittaudu toista huonekaveria etsivää, tulee sinun maksaa yhden hengen huoneen lisämaksu.
Pitääkö paikan päällä maksaa jotain?
Pyrimme aina sisällyttämään paketteihimme tarvittavat palvelut, jotta sinun on helppo lomailla ja tiedät mitä lomasi tulee maksamaan jo ennen lähtöä. Joskus voi kuitenkin olla jotain kuluja, joita emme pysty ennakkoon maksamaa, kuten suoraan hotelleille makettavat turistiverot. Joskus haluamme myös mahdollistaa lähialueiden palveluiden käytön ja saatamme sisällyttää pakettiin vain 4 illallista hotellissa, jolloin sinun on mahdollista valita missä muina päivinä haluat syödä ja hyödyntää paikallisten ravintoloiden tarjonta. Kerromme aina selvästi matkan sivuilla, mitkä palvelut pakettiin kuuluvat ja mikäli kohteessa maksetaan joitain pakollisia maksuja, kuten jo mainitut turistiverot.
Miten varaan lisäpalveluita lennolleni?
OnActiven matkat ovat ryhmämatkoja ja käytämme lentoyhtiöiden ryhmälippuja niiden joustavampien ehtojen johdosta. Lentojen lisäpalveluita kuten istumapaikkoja, matkustusluokan korotuksia, aterioita ja lisämatkatavaroita koskee ryhmämatkoilla omat säännöt. Mikäli sinulla on toiveita lisäpalveluiden varaamisesta, niin voit aina kysyä meiltä ohjeita juuri sinun lentoasi koskien. Alla kuitenkin yleisimmät lentoyhtiöiden käytännöt:
Finnair:
Finairin ryhmälennoilla emme pääse ostamaan asiakkaan puolesta istumapaikkoja tai aterioita vaan näiden varaukset tehdään suoraan Finnairin asiakapalvelun (puhelinpalvelu tai chat) kautta. Ryhmämatkoilla Finnairin nettivarausjärjestelmä ei ole käytössä. Lisäpalveluiden osto vaatii lentolippujen kirjoituksen, joka ryhmävarauksilla tapahtuu noin viikko ennen lähtöä. Tämä tarkoittaa sitä, että istumapaikkoja ja aterioita pääsee vasta tämän jälkeen varaamaan. Lennosta riippuen meidän on kuitenkin välillä mahdollista varata business-paikkoja yksittäisille lähtijöille, kun he haluavat maksaa normaalisti rahalla. Kaikki Finnair Plus-pisteisiin liittyvät muutokset tehdään suoraan Finnairin kanta-asiakkaille suunnatun asiakaspalvelun kautta. Nämäkin muutokset ovat mahdollisia vasta lipunkirjoituksen jälkeen, noin viikko ennen lähtöä.
Norwegian:
Norwegianin lennoille pystymme varaamaan istumapaikat lisämaksusta. Voit olla paikkavarauksesta yhteydessä toimistoomme koska tahansa matkavarauksen jälkeen. Norwegianin lennoille ei kuitenkaan ole ryhmämatkoilla mahdollista varata ollenkaan lämpimiä aterioita. Norwegianin lennoilla ei tällä hetkellä ole käytössä erillisiä business-paikkoja.
Koska voin perua matkani?
Sinulla on oikeus perua matkasi koska vain. Kuitenkin riippuen matkasta ja matkan ajankohdasta sinulta saatetaan veloittaa toimistokulut tai peruutuksesta aiheutuneet todelliset kulut. Tutustu OnActiven peruutusehtoihin tarkemmin täällä.
Koska matka täytyy maksaa?
Jos matka varataan vähintään 45 vrk ennen lähtöä
– matkaa varattaessa suoritetaan varausmaksu 300 €/henkilö
– loppumaksu tulee suorittaa 45 vrk ennen lähtöpäivää.
Jos matka varataan alle 45 vrk ennen lähtöä
– matkaa varattaessa suoritetaan koko matkan hinta.
Voit maksaa matkasi pankin kautta tai yleisimmillä luottokorteilla. Lue lisää maksutavoista täältä.
Tiesithän myös että..
Rahasi ja golfmatkasi maksut ovat täysin turvassa. Kilpailu- ja kuluttajavirastolle asetettu matkanjärjestäjän vakuus takaa maksujen palautuksen kaikissa tilanteissa. Voit itse tarkistaa listan matkatoimistoista, jotka ovat asettaneet takuut tästä linkistä.
Matkalippu ja lähtöselvitys
Finnair
Lähetämme noin kolme viikkoa ennen lähtöä sinulle sähköpostitse lisätietoa lennoista, lentolipuista ja lähtöselvityksestä. Lähtöselvitys Finnairin lennolle tehdään internetissä, matkapuhelimella tai lähtöselvitysautomaatilla lentokentällä. Voit tehdä lähtöselvityksen verkossa 36 tuntia ennen lentoa. Lähtöselvityksen yhteydessä pääset halutessasi valitsemaan istumapaikan koneessa ja lisäämään Finnair Plus korttisi numeron varaukselle.
Lähtöselvitystä varten tarvitset varaustunnuksen, jonka tulemme lähettämään sinulle noin viikko ennen lähtöä sähköpostiisi. Paluulennon lähtöselvitys tapahtuu kohdemaan lentokentällä lähtöselvitystiskeillä.
Finnairin lennoilla matkustajalla saa olla maksutta yksi ruumassa kuljetettava matkalaukku. Yksi matkalaukku saa painaa enintään 23 kg. Matkalaukun sijasta saa mukana olla yksi erikois- tai urheiluvaruste, jonka enimmäispaino on 23 kg. Matkustamoon saa ottaa yhden käsimatkatavaran, jonka maksimikoko on 56 x 45 x 25 cm ja enimmäispaino 8 kg. Lisätietoa Finnairin matkatavaroista Finnairin sivuilta.
Norwegian
Lähetämme noin kolme viikkoa ennen lähtöä sinulle sähköpostitse lisätietoa lennoista, lentolipuista ja lähtöselvityksestä. Lähtöselvitys Norwegianin lennolle tehdään lähtöselvitysautomaatilla lentokentällä. Lähtöselvitystä varten tarvitset varaustunnuksen, jonka tulemme lähettämään sinulle noin viikko ennen lähtöä sähköpostiisi. Paluulennon lähtöselvitys tapahtuu kohdemaan lentokentällä lähtöselvitystiskeillä/automaatilla maasta riippuen.
Ruumaan menevä matkalaukku saa painaa korkeintaan 23 kg. Lisäksi matkustamoon saa ottaa kaksi käsimatkatavaraa, joiden yhteispaino ei saa ylittää 10 kg. Yhden käsimatkatavaroista saa laittaa matkatavarahyllylle ja sinne laitettavan laukun mitat saavat olla enintään 55 x 40 x 23 cm. Toinen käsimatkatavaroista on sijoitettava edessä oleva penkin alle ja sen mitat saavat olla enintään 30 x 38 x 20 cm.
Whatsapp-ryhmä
Matkanvetäjäsi tiedottaa matkan aikana ryhmäläisille tehtävän Whatsapp-kanavan kautta. Tämä Whatsapp-kanava tehdään lähtöä edeltävänä päivänä. Mikäli et halua kuulua ryhmään, voit kertoa siitä matkan alussa vetäjällesi. Kanava poistetaan muutama viikko matkan jälkeen.
Matkanvetäjä
Matkanvetäjä on mukana varmistamassa lomastasi onnistumisen. Hän on apuna tarvittaessa ja katsoo että kaikki sujuu niin kuin pitääkin. OnActive-matkoilla matkanvetäjä on yleensä lisäksi padelvalmentaja, joogaohjaaja, perosnal trainer tai pyöräilyvetäjä, joka on ollut mukana suunnittelemassa viikko-ohjelmaa ja vastaa viikkon aktiviteettien toteutumisesta. Voit esittää vetäjälle toiveita ja kertoa mikäli sinulla on jotain rajotteita osallistumiselle. Matkanvetäjä on aina suomalainen ja mukana matkan alusta loppuun saakka.
Matkanvetäjän tapaaminen ja lentokenttäkuljetus
Tapaaminen matkanvetäjän kanssa on kohdemaan lentokentällä matkatavaroiden noudon jälkeen tuloaulassa. Paikallisoppaamme tai matkanvetäjäsi on sinua vastassa OnActive-kyltin kanssa. Mikäli matkanvetäjä lentää kohteeseen samalla lennolla kanssasi, tulee hän paikalle heti saatuaan omat matkatavaransa. OnActiven-matkapaketteihin kuuluu lentokenttäkuljetus. Matkanvetäjä ohjaa sinut bussille, jolla jatketaan hotellille.
Matkavakuutus
Varmistathan, että sinulla on voimassa oleva matkavakuutus. Matkavakuutuksella turvaat sen, että saat parhaan mahdollisen hoidon sairastuessasi ja turvaat matkatavarasi varkauden, rikkoutumisen tai katoamisen varalta. Riittävä matkavakuutus sisältää myös peruutusturvan, mikäli joudut peruuttamaan matkan ennen matkalle lähtöä.
Terveys ja turvallisuus
Kohteeseen saavuttuasi ja liikkuessasi yleisillä paikoilla, pidä huoli tavaroistasi taskuvarkaiden varalta. Jätä arvokorut kotiin. Rahat ja arvoesineet on turvallisinta säilyttää hotellin tallelokerossa. Pidä mukana vain kulloinkin tarvitsemasi määrä rahaa. Vakuutus ei korvaa käteisen rahan katoamista.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilta saat ajankohtaiset tiedot lomakohteesi terveystilanteesta ja rokotussuosituksista www.thl.fi. Matkustusturvallisuuteen liittyvät asiat löytyvät ulkoasiainministeriön julkaisemilta sivuilta. Ulkoministeriö julkaisee matkakohteita koskevia matkustustiedotteita. Noudatamme Ulkoministeriön matkustussuosituksia. www.formin.fi